گوهر ناب
خانه / دسته‌بندی نشده / رنگ های مختلف انگشتر فیروزه

رنگ های مختلف انگشتر فیروزه

گوهر انگشتر فیروزه اگرچه شفافیت و یا براقی بسیاری از گوهرها را ندارد اما به دلیل رنگ زیبا و استفاده تزئینی آن در دوره های مختلف تاریخ، در بین ملل مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد.

فیروزه از نظر رنگی به رنگ های زرد، سبز چمنی تا آبی آسمانی در بازار های جهانی یافت می شود.

سه فاکتور مهم در قضاوت کیفیت انگشتر فیروزه وجود دارد که عبارتند از:
۱)رنگ (Color)

۲)بافت (Texture)

۳)شجره (Matrix)

گرانبهاترین رنگ انگشتر فیروزه، رنگ آبی متوسط یکدست که به آبی آسمانی معروف است، بوده که شهر نیشابور ایران به دلیل داشتن بهترین رنگ فیروزه در دنیا شهرت دارد. به همین علت در تجارت بین المللی بهترین رنگ فیروزه به Persian Blue معروف است. صرف نظر از اینکه گوهر مربوط به ایران باشد یا خیر.

از دیگر معادن مهم فیروزه در جهان می توان به آمریکا و مکزیک اشاره نمود که به رنگ های آبی کمرنگ، آبی مایل به سبز و سبز مایل به آبی دیده می شود و یا فیروزه مصر که به رنگ سبز مایل به زرد و یا آبی مایل به سبز یافت می شود. دانشمندان بر این عقیده اند که وجود عنصر آهن در ترکیب شیمیایی فیروزه باعث به وجود آمدن رنگ سبز در آن می شود در حالیکه هر چه عنصر مس در فیروزه بیشتر باشد رنگ آبی در آن تشدید شده و در نتیجه باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.
فیروزه از تجمع کریستال های میکروسکوپی (Microcrystalline Aggregate) بسیار ریزی تشکیل شده است. اگر این کریستال ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، جذب و نفوذپذیری مواد خارجی به فیروزه کاهش پیدا کرده و در نتیجه سختی و استقامت آن در تغییر رنگ بهتر خواهد بود . همچنین بعد از صیقل از جلای بهتری نسبت به آن دسته از فیروزه هایی که به دلیل فاصله بیشتر بین کریستال های ریز آن، مواد بیشتری را به خود جذب می کنند، برخوردار خواهد بود.
فیروزه هایی که در معادن سنگ آهک تشکیل می شوند دارای شجره های قهوه ای تیره و فیروزه هایی که در معادن ماسه سنگ تشکیل می شوند دارای شجره های روشن تری هستند.

در بازارهای جهانی انگشتر فیروزه هایی که بدون شجره هستند از ارزش بیشتری برخوردار بوده و هرچه مقدار شجره در فیروزه بیشتر باشد از ارزش آن می کاهد. البته فیروزه هایی که شجره هایی که به شکل خطوط نازک بوده و همانند نقش تارعنکبوت (Spider Web) را در فیروزه نشان می دهد از محبوبیت خاصی در بین علاقه مندان برخوردار است.

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مجید بوژآبادی
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09159341209
پست الکترونیکی: buzhabadi@gmail.com

مطلب پیشنهادی

زیورآلات فیروزه ایرانی

نمایندگی پخش زیورآلات فیروزه ایرانی

زیورآلات فیروزه ایرانی را که تولید کننده های تخصصی در شهرهایی مانند نیشابور و مشهد …

دیدگاهتان را بنویسید